Det är hela FEM år sedan vi samlade in texter och intervjuade elever i grundskolan om deras skrivvanor inom ramen för projektet “Att lära sig skriva i IT-samhället”. Hösten 2004! Då var det mycket på tapeten om hur språket försämras hos våra barn och hur fruktansvärt dåliga de är på att stava och särskilt hur de skriver i dessa chattar. Olika skolor hade också olika regler för att handskas med elevernas fritidsintressen som nu tog även plats i skolan. Medan eleverna tilläts chatta och surfa på Internet (som det hette då...) på rasterna på en skola, blev elever avstängda från allt datoranvändandet på en annan.
Och det var förra veckan som jag fick frågan igen: “Försämras språket hos våra barn?”. Dessutom en konferens med temat ”Elektronisk kommunikation” blev precis inställt pga för få anmälda. Arrangörerna har tydligen “skrämt” bort deltagare, som uppfattade temat som något “nytt och farligt”.
Är vi så teknikrädda och språkkonservativa så vi bara reagerar med förbud mot allt det “nya” och med rädslan för det “farliga”? Eller är vi bara rädda att tappa kontrollen? Språket förändras, det kan vi inte komma ifrån. Det handlar ju som allt annat om utveckling och kreativitet. Tänk bara hur konstigt det låter att säga: “surfa på Internet”. Bara det känns gammalt nog... Den teknologi som utvecklas idag ger oss många fler möjligheter till kontakt och kommunikation och inte minst information. Och det är det det hela handlar om - ATT KOMMUNICERA - vara synlig och utbyta åsikter, få nya vänner och ha skoj. Många ungdomar menar också att de “pratar” (inte skriver) i chattar och andra diskussionskanaler. Och DET ÄR KREATIVT det sätt de skriver på! Visst slinker det in ett och annat förkortat ord i texten i skolan också, men medvetna om vad som gäller i skolan det är de, våra barn. Det har vi erfarit redan 2004 när vi intervjuade eleverna. De vet exakt vad de ändrar och hur de använder språket. De har olika stil även i chatt beroende på vem de vänder sig till. Det som kanske förvånade oss mer var de elever som tydligt sade ifrån och ville inte alls använda sig av det “nya språket”.
Så ta det lugnt och låt världen och våra barn utvecklas!
Och det var förra veckan som jag fick frågan igen: “Försämras språket hos våra barn?”. Dessutom en konferens med temat ”Elektronisk kommunikation” blev precis inställt pga för få anmälda. Arrangörerna har tydligen “skrämt” bort deltagare, som uppfattade temat som något “nytt och farligt”.
Är vi så teknikrädda och språkkonservativa så vi bara reagerar med förbud mot allt det “nya” och med rädslan för det “farliga”? Eller är vi bara rädda att tappa kontrollen? Språket förändras, det kan vi inte komma ifrån. Det handlar ju som allt annat om utveckling och kreativitet. Tänk bara hur konstigt det låter att säga: “surfa på Internet”. Bara det känns gammalt nog... Den teknologi som utvecklas idag ger oss många fler möjligheter till kontakt och kommunikation och inte minst information. Och det är det det hela handlar om - ATT KOMMUNICERA - vara synlig och utbyta åsikter, få nya vänner och ha skoj. Många ungdomar menar också att de “pratar” (inte skriver) i chattar och andra diskussionskanaler. Och DET ÄR KREATIVT det sätt de skriver på! Visst slinker det in ett och annat förkortat ord i texten i skolan också, men medvetna om vad som gäller i skolan det är de, våra barn. Det har vi erfarit redan 2004 när vi intervjuade eleverna. De vet exakt vad de ändrar och hur de använder språket. De har olika stil även i chatt beroende på vem de vänder sig till. Det som kanske förvånade oss mer var de elever som tydligt sade ifrån och ville inte alls använda sig av det “nya språket”.
Så ta det lugnt och låt världen och våra barn utvecklas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar