tisdag 6 oktober 2009

Talsyntes för språkmedvetenhet

Ett exempel på hur man kan använda sig av talsyntes i undervisning och som fångat min uppmärksamhet gäller så enkla applikationer som talande avatarer. Exemplet är INTE min egen utan är hämtat från en av mina studenter som har undersökt hur Vokis kan användas för att hjälpa elever med svenska som andraspråk i deras språk- och skrivutveckling. Här nedan visar jag hur hon gick till väga.

Läraren har låtit eleverna att skriva en text som avataren de skapat skulle läsa upp. Eleverna skulle tänka på ordvalet och flödet i texten - vad händer om man lägger till skiljetecken. Så här kunde texten se ut första gången en elev skrev. Klicka på avataren och hör hur det låter.



hej jag heter jennifer jag gilar att sjunga och jag är alvas ven hej då



Förhoppningen var att eleven lyssnar på och hör att det låter underligt på vissa ord när avataren läser texten och testar att ändra stavningen. Lyssna igen!





hej jag heter jennifer jag gillar att sjunga och jag är alvas vän hej då


I nästa steg uppmuntrades eleven att ta till versaler och skiljetecken - lyssna!


Hej! Jag heter Jennifer. Jag gillar att sjunga och jag är Alvas vän. Hej då!


Inte alla elever lyckades på alla plan har studien min lärarstudent genomförde visat. Det hon lyckades med genom att ta in Vokis i undervisningen är att motivera eleverna och höja språkmedvetenheten hos dem genom att eleverna pratade om hur orden stavas och vad som händer när man skriver in en punkt eller utropstecken - hur talet och hela prosodin förändras och därmed även texten.

1 kommentar:

  1. Hej jag är jätteintresserad av hur jag använder mig av Voki i undervisning. Jag har min inriktning mot fritidsverksamhet och jag kan se möjligheterna att få in läsande och skrivande på ett roligt sätt. Här kan barnens fantasi släppa loss, samtidigt som deras läs- och skriftspråksutveckling stimuleras. Det jag funderar på är hur jag får avataren att prata svenska (sidan är ju på engelska)

    SvaraRadera