Ett par lärarstudenter som jag handleder i deras examensarbete genomför en undersökning om elevers upplevelser och attityder till dator och informations- och kommunikationsteknologin (IKT) i undervisningen på en gymnasieskola. Eleverna får värdera vari de har resp. inte har nytta av teknologin för deras inlärning och kunskapsinhämtning.
Studenterna har genomfört intervjuer med ett antal elever på gymnasiet och håller på att sammanställa resultatet. Det som fångade mitt intresse vid genomläsningen av elevernas svar är främst deras upplevelser av teknologin som störande för deras skolarbete och strävan att få lärarna på skolan att sätta gränser för datoranvändningen.
Enligt vad lärarstudenterna redovisar, upplever eleverna:
”… att mycket tid går åt att göra det man faktiskt inte ska göra t.ex. surfa på Facebook eller chatta via MSN/ICQ. Många ser detta som ett problem; datorn är inte bara ett användbart verktyg utan väldigt störande och lockande till andra aktiviteter.”
Det eleverna främst tyckte var sämst med skolans IKT-integreringen i deras skola var just att inte alla lärarna sätter gränser för datoranvändningen. Eleverna uttrycker det på det sättet att de t.o.m. ”tappar viss respekt för lärarna” som inte säger till. De eftersträvar mer tydliga begränsningar på datoranvändningen och ett gemensamt arbetssätt angående datoranvändning bland lärarna, som ska minska detta ”datormissbruk” som de uttrycker det. ”Fler elever skulle få mer gjort i skolan och inte behöva ta så mycket arbete med hem på dagarna”, menar de. Vidare redovisar mina studenter att samma elever påpekade samtidigt att det är elevens eget ansvar att arbeta i skolan…
När jag läste detta blev jag ganska överraskad (precis som mina lärarstudenter) främst för att eleverna själva eftersträvade ”hårdare tag” eller eventuellt ska man tolka det som brist på tydligare regler för datoranvändningen på skolan. Här faller i alla fall alla teorier om den växande generationens kapacitet till multiaktiviteter och vikten av at fördriva korta perioder med annat som att chatta, smsa, spela spel, skriva i Facebook och liknande för att sedan komma tillbaka och bättre fokusera på de uppgifter man ska genomföra. Läs gärna diskussionen om datorer i skolan i IKT-bloggen på Högskolan Halmstad där man bl.a. hänvisar till artikel i Wired Magazine om Why Idling Mind Is Mother of Invention och även studier om hur hjärnaktiviteten påverkas av datoranvändning
Studenterna har genomfört intervjuer med ett antal elever på gymnasiet och håller på att sammanställa resultatet. Det som fångade mitt intresse vid genomläsningen av elevernas svar är främst deras upplevelser av teknologin som störande för deras skolarbete och strävan att få lärarna på skolan att sätta gränser för datoranvändningen.
Enligt vad lärarstudenterna redovisar, upplever eleverna:
”… att mycket tid går åt att göra det man faktiskt inte ska göra t.ex. surfa på Facebook eller chatta via MSN/ICQ. Många ser detta som ett problem; datorn är inte bara ett användbart verktyg utan väldigt störande och lockande till andra aktiviteter.”
Det eleverna främst tyckte var sämst med skolans IKT-integreringen i deras skola var just att inte alla lärarna sätter gränser för datoranvändningen. Eleverna uttrycker det på det sättet att de t.o.m. ”tappar viss respekt för lärarna” som inte säger till. De eftersträvar mer tydliga begränsningar på datoranvändningen och ett gemensamt arbetssätt angående datoranvändning bland lärarna, som ska minska detta ”datormissbruk” som de uttrycker det. ”Fler elever skulle få mer gjort i skolan och inte behöva ta så mycket arbete med hem på dagarna”, menar de. Vidare redovisar mina studenter att samma elever påpekade samtidigt att det är elevens eget ansvar att arbeta i skolan…
När jag läste detta blev jag ganska överraskad (precis som mina lärarstudenter) främst för att eleverna själva eftersträvade ”hårdare tag” eller eventuellt ska man tolka det som brist på tydligare regler för datoranvändningen på skolan. Här faller i alla fall alla teorier om den växande generationens kapacitet till multiaktiviteter och vikten av at fördriva korta perioder med annat som att chatta, smsa, spela spel, skriva i Facebook och liknande för att sedan komma tillbaka och bättre fokusera på de uppgifter man ska genomföra. Läs gärna diskussionen om datorer i skolan i IKT-bloggen på Högskolan Halmstad där man bl.a. hänvisar till artikel i Wired Magazine om Why Idling Mind Is Mother of Invention och även studier om hur hjärnaktiviteten påverkas av datoranvändning
Själv är jag klar motståndare till alla typer av förbud utan motiv och föredrar skolor där eleverna får bjuda hela klassen på bullar när mobilen ringer under en lektion än avstängning vid otillåtet chattande. På detta gymnasium är det kanske inte fråga om sorten av förbud, utan att eleverna har svårt att fokusera på skolarbetet pga skolans teknologiska resurser och upplever t.o.m. ”det trådlösa nätverket ibland … störande, för att det är för lockande att surfa om något annat än skolarbete”.
Något att begrunda…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar